راحتی ستاره بازیکن استقلال اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

راحتی: ستاره بازیکن استقلال اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز اخبار اجتماعی ساخت و ساز عامل مهم آلودگی است ، تراکم ۶ برابری شهر تهران

یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران با ۱۲ هزار نفر بر کیلومتر مربع، ۶ برابر میانگین شهرهای بزرگ تراکم دارد، گفت: این تراکم بالای شهری همه

ساخت و ساز عامل مهم آلودگی است ، تراکم ۶ برابری شهر تهران

تراکم ۶ برابری شهر تهران/ ساخت و ساز عامل مهم آلودگی است

عبارات مهم : ایران

یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران با ۱۲ هزار نفر بر کیلومتر مربع، ۶ برابر میانگین شهرهای بزرگ تراکم دارد، گفت: این تراکم بالای شهری همه کارها ما را جهت برطرف آلودگی هوا خنثی کرده هست.

به گزارش مهر، نبی الله منصوری استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات در نشست تخصصی آلودگی هوای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران و راهکارهای اجرایی برطرف آلودگی گفت: یک پرسش خیلی مهم در بحث آلودگی هوا این است که اکنون ۵۰ تا ۶۰ سال از شروع طرح مسئله آلودگی هوا گذشته بعد آیا این مسئله حل نشده است؟

ساخت و ساز عامل مهم آلودگی است ، تراکم ۶ برابری شهر تهران

منصوری تأکید کرد: بحث آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران دلایل طبیعی دارد ولی این به معنای تبرئه عوامل انسانی آلودگی نیست. شدت یافتن آلودگی و بالارفتن غلظت ناگهانی آن در این ایام طبیعی نیست. بخشی از آلودگی ناشی از منابع انتشار یعنی خودروها، صنایع و غیره است و بخشی دیگر دلایل آب و هوایی دارد.

وی با بیان اینکه در پایتخت کشور عزیزمان ایران بدشانسی آب و هوایی داریم، خاطرنشان کرد: باد می تواند تا ۵۰۰ درصد هوا را پاک کند یعنی اگر پایتخت کشور عزیزمان ایران به عنوان نمونه در موقعیت منجیل بود اجتماع آلاینده ها را شاهد نبودیم ولی اکنون که دستمان به محیط زیست نمی رسد باید منابع ایجاد آلودگی را مهار کنیم.

یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران با ۱۲ هزار نفر بر کیلومتر مربع، ۶ برابر میانگین شهرهای بزرگ تراکم دارد، گفت: این تراکم بالای شهری همه

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اینکه مهمترین علت آلودگی هوا در پایتخت کشور عزیزمان ایران تا ۷۰ درصد ساخت و ساز هست، تصریح کرد: کارهای خوبی اخیراً انجام شده، با اوضاع فناوری و شرایط اجتماعی و اقتصادی ما انتظار زیادی از خودروسازان نمی توان داشت. کیفیت سوختمان را خیلی بهتر کردیم و سوخت ما دیگر سرب ندارد. کل شهرهای ما گازکشی شده است و کارها دیگری هم کرده ایم ولی همه این کارها جواب نداده است.

منصوری با طرح این پرسش که آیا این کارها جواب نداده، گفت: مترو راه اندازی کرده ایم ولی کافی نیست. حمل و نقل عمومی توسعه یافته ولی آن هم کافی نیست. هیچ یک از کارها خوبی که کرده ایم به اندازه کافی نبوده ولی به عقیده من یک عامل در تمام این مدت خلاف جهت کارها ما جهت برطرف آلودگی عمل می کرده هست. یک شرکت در جهت خنثی کردن همه تلاش های ما عمل کرده و آن تراکم شهری است.

وی تأکید کرد: هر اقدامی که کرده ایم توسعه شهر و تراکم شهری یعنی تعداد نفر بر کیلومتر مربع، آن را خنثی کرده هست. شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران و شهرداران گذشته باید جواب بدهند که هنگامی که تعداد نفرات در یک خیابان چند برابر می شود چطور می توان آلودگی هوا را کم کردن داد.

ساخت و ساز عامل مهم آلودگی است ، تراکم ۶ برابری شهر تهران

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات اظهارکرد: همین الان تعداد زیادی پشت گیشه های شهرداری منتظرند تا ساختمان دو طبقه خود را بکوبند و به جایش ۱۰ طبقه بسازند این در جهت خراب کردن و بن بست کردن شهر است.

منصوری با اعلام اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران از لحاظ محیط زیستی به بن بست رسیده است یادآور شد: در ۱۲۵ شهر اول دنیا، میزان تراکم ۴ هزار و ۷۲۵ نفر بر کیلومتر مربع است و میانگین آنها تنها حدود ۲ هزار نفر بر کیلومتر مربع هست. این در حالی است که پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال ۲۰۰۶ تراکم ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بر کیلومتر مربع را داشته و این عدد اکنون بالاتر هم رفته است.

یک استاد دانشگاه با اعلام اینکه پایتخت کشور عزیزمان ایران با ۱۲ هزار نفر بر کیلومتر مربع، ۶ برابر میانگین شهرهای بزرگ تراکم دارد، گفت: این تراکم بالای شهری همه

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که شهر وسیع می شود، هزینه ها هم اوج می رود. باید جهت شهر بزرگراه کشید، برق کشید، خدمات ارائه کرد ولی اوضاع اقلیمی هم تعیین کننده هست. اوضاع اقلیمی پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت تراکم پائین مناسب است ولی ما دقیقاً برعکس عمل کرده ایم. پایتخت کشور عزیزمان ایران در سال ۲۰۰۶ تراکم ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بر کیلومتر مربع را داشته ولی شهرهای اروپایی که می خواهیم آلودگی هوای ما هم مانند آنها باشد تراکمشان کمتر از دو هزار نفر بر کیلومتر است.

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات اعلام کرد: الگوی شهرسازی در تمام کلان شهرهای دنیا به این شکل است که در سطح کوچکی در مرکز شهر آپارتمان هایی بلندمرتبه ساخته می شود و در سطح وسیعی که مناطق اطراف را تشکیل داده، سکونت گاه های یکی دو طبقه را شاهدیم. ولی در پایتخت کشور عزیزمان ایران دقیقا برعکس این عمل شده است و تا پای کوه برج سازی شده است است.

ساخت و ساز عامل مهم آلودگی است ، تراکم ۶ برابری شهر تهران

منصوری ادامه داد: نیویورک که به شهر آپارتمان ها و برج ها آشنا شده است تنها دو هزار و ۵۰ نفر بر کیلومتر مربع تراکم دارد و همه آن برج سازی ها فقط در مرکز شهر است و در ۸۰ درصد سطح شهر که دورتادور مرکز را گرفته شاهد ساختمان های یک تا دو طبقه هستیم آیا اینها نمی توانستند ساختمان دو طبقه خود را بکوبند و به جای آن ۲۰ یا ۲۰۰ طبقه بسازند و از این راه درآمدزایی کنند!؟

وی تأکید کرد: نمای باز و عمومی لس آنجلس هم نشان می دهد ساختمان ها در بخش کوچک مرکزی بلند و در بخش وسیع اطراف کوتاه هست. تورنتو هم با حدود دو هزار نفر بر کیلومتر مربع تراکم شرایط مشابهی دارد. توکیو که تراکم آن بیش از دو برابر اینهاست و ۴ هزار و ۷۵۰ نفر بر کیلومتر مربع تراکم دارد، باز هم کمتر از نصف پایتخت کشور عزیزمان ایران است و قسمت های مسکونی آن کم ارتفاع هستند. لندن با ۵ هزار و ۱۰۰ نفر بر کیلومتر مربع تراکم هم مرکز شهری بلند دارد که تمام مناطق مسکونی اطراف آن را ساختمان های یکی دو طبقه گرفته اند.

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات تصریح کرد: در پایتخت کشور عزیزمان ایران دورترین قسمت ها از مرکز در شمال غرب را هم با برج های بلندمرتبه به طور کامل پوشانده ایم و تراکم امروز پایتخت کشور عزیزمان ایران به ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر بر کیلومتر مربع رسیده است.

منصوری در توضیح راهکارهای برطرف مسئله یادآور شد: نخستین اقدام توقف طرح تفصیلی فعلی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران و تدوین طرحی تازه مبتنی بر جلوگیری از زیاد کردن تراکم هست. متأسفانه باید بگوییم شهر باید گران شود تا جاذبه هایش جهت مردم کم شود.

وی تأکید کرد: تصمیمات و محدودیت های مربوط به آلودگی هوا باید دست کم تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اعمال شود آیا که اوضاع آلودگی به نوعی است که تنها اگر تا آن محدوده وسیع تمام محدودیت ها را رعایت کنیم شانسی جهت مدیریت آلودگی وجود دارد. تمام محدودیت های معاینه فنی هم باید خیلی سخت گیرانه روی کامیون ها و دیزل ها اعمال شود.

منصوری در آخر تصریح کرد: راجع به اعمال محدودیت و ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت ها می گویند، چند هزار نفر از این راه نان می خورند و معیشت خانواده را تأمین می کنند ولی مگر می توانیم جان ۱۰ میلیون نفر را قربانی معیشت این چند هزار نفر کنیم؟

واژه های کلیدی: ایران | آلودگی | دانشگاه | آلودگی هوا | هوای پایتخت | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs